Tuesday, December 11, 2012

Paradigm Change

"Lain la dia sekarang....."
"She's so different now...."

Dulu lain, sekarang lain.
Perubahan. Changes.

Yang melalui perubahan, selalunya kurang merasainya.
Yang melihat perubahan, selalunya merasakan impact nya.

Baik, buruk. Pelbagai perubahan.

Dalam sedar atau tidak, perjalanan hidup kita sendiri merupakan perubahan.
Dari lahir, kita rasa ibu bapa yang mencorak kita, walhal kita yang mengajar semua corak kita. Contohnya, ada baby yang akan melena tidur meniarap, ada yang lebih selesa di dada bapa masing2. Parents just nak kita tidur, but pattern tidur itu sendiri kita yang tentukan. Dan tidak semestinya parents itu selesa dengan pattern bayi itu sendiri.

Mengenjak  membesar lagi pelbagai perubahan yang kita semua bawa bawa dalam kehidupan sendiri, kehidupan keluarga dan kehidupan sekeliling dalam sedar atau tidak.
Change happens daily.

Yang selalu kita tak sedar is, perubahan kita sendiri yang menyebabkan orang lain berubah. Yes, other people change because of diri kita sendiri. Haaaa... pernah terfikir tak?

Mula2 kita ok, lama2 kita berubah jadi tak ok... slowly kita berubah.. jadi orang keliling pun berubah sama. Contohnya, secara tiba2 kita menjadi garang. Asyik nak melenting tak tentu hala, so, orang keliling for sure semakin slow down dengan kita.

Kalau kita semakin kuat mengomen and membebel... sure tak ramai yang akan bertanya comment or pendapat dari kita.

Because? Sebab orang nak cuba elak dengan perubahan negative kita.

Manusia berubah atas sebab sikap, keadaan sekeliling or keterpaksaan.
Ada jugak yang berubah disebabkan ego dan kerana kehendaknya tidak dituruti.

Ego really plays a big impact in our life.

Sifat yang tidak langsung memikirkan orang lain dan hanya melihat sesuatu perkara from one perspective only. Mungkin ego ada baiknya. Selalunya orang yang ego ni senantiasa dapat apa yang mereka mahu. But pernahkah mereka fikir yang derang dapat because orang malas nak layan and just play with the flow bout it?

Lets renungkan......,

Published with Blogger-droid v2.0.9

1 comment:

Dee said...

setuju tu ayu..kdg kita tak sedar kawan2 yg berada dgn kita tu adakah benar2 ikhlas atau tidak..adakah mereka sentiasa setuju dengan kita sbb takut ngan kita or malas nak dengar kita bising2..kdg kita sendiri tak sedar perubahan kita sebaliknya kita kata orang lain yg berubah..tapi bila orang lain yg berubah, kita renunglah balik apakah kesilapan kita..bila melangkah jangan hanya memandang ke langit sehingga terlupa rumput yang dipijak..chill :)