Sunday, July 31, 2011

Ramadhan Mubarak

Entry baru ada dibawah (Kalau ada lah..hehe)


Insyallah... dalam masa seminggu lagi, umat Islam seluruh dunia akan menyambut kedatangan Ramadhan.

Indahnya Islam, kita semua dapat merehatkan sistem pencernaan kita kan? memang Ad-Din kan? Indeed, the way of life. :)




Di kesempatan ini, Ayu ingin menyusun 10 jari memohon ampun dan maaf to my beloved beloved family (my mom, my sis, my BIL and my bothDs), my extended family (my aunties, cousins, nieces, nephews and grandchildrens), my family friend yang dah macam sedara (you know who you are), my best friends (my reality, my iiu sisters, myn, my iiu aidhan's, my gbm, my friends, my colleagues, my blog friends and semua yang mengenali diriku ini.

Maafkan segala apa yang Ayu ada tersalah kata atau perbuatan, dalam sedar atau tidak. Terutamanya ketika melawak. Jangan simpan dalam hati ye.
Sebagai manusia biasa, Ayu tak terlepas dari melakukan kesalahan. Mungkin ada diantara tindak tanduk Ayu, ataupun tulisan Ayu yang menyinggung hati sesiapa sahaja.
Mohon maaf dipinta.

Tak de apa pun yang dibuat dengan sengaja. Cuma kadangkala disebabkan berlainan pendapat, maksud yang diterima dan disampaikan tu, jadi lain. :)



Di kesempatan ini juga, Ayu nak ucapkan selamat menyambut Ramadhan pada semua muslimin & muslimat.
Semoga Ramadhan kali ini menjadikan kita lebih baik dan lebih diberkati.
InsyaAllah...


Kat sini ayu nak share sikit amalan yang boleh kita sama2 cuba amalkan didalam mengejar kerberkatan dan kelebihan syafaat bulan Ramadhan. Sekalian kita mencuci sistem badan kita, marilah jugak kita sama2 mencuci jiwa sekali harung ok?
:)


1.Membaca al-Qur`an: Membaca al-Qur`an sangat dianjurkan bagi setiap muslim di setiap waktu dan kesempatan. Rasulullah bersabda:

"Bacalah al-Qur`an, sesungguhnya ia datang pada hari kiamat sebagai
pemberi syafaat bagi ahlinya (yaitu, orang yang membaca, mempelajari dan
mengamalkannya). HR. Muslim.

Dan membaca al-Qur`an lebih dianjurkan lagi pada bulan Ramadhan, karena pada bulan itulah diturunkan al-Qur`an. Firman Allah I:

(Beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) al-Qur'an sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang bathil). (QS: al-Baqarah:185)

Rasulullah r selalu memperbanyak membaca al-Qur`an di hari-hari Ramadhan, seperti diceritakan dalam hadits 'Aisyah radhiyallahu 'anha, ia berkata:

"Saya tidak pernah mengetahui Rasulullah r membaca al-Qur`an semuanya, sembahyang sepanjang malam, dan puasa sebulan penuh selain di bulan Ramadhan." HR. Ahmad.

Dalam hadits Ibnu Abbas t yang diriwayatkan al-Bukhari, disebutkan bahwa Rasulullah r melakukan tadarus al-Qur`an bersama Jibril u di setiap bulan Ramadhan.


2. Menghidupkan malam-malam bulan Ramadhan dengan shalat Tarawih berjamaah

3. Menghidupkan malam-malam Lailatul Qadar: lailatul qadar adalah malam yang lebih baik dari pada seribu bulan yang tidak ada lailatul qadar dan pendapat paling kuat bahwa ia terjadi di sepuluh hari terakhir bulan Ramadhan, terlebih lagi pada malam-malam ganjil, yaitu malam 21, 23,25,27, dan 29

4. I'tikaf di malam-malam Lailatul Qadar: I'tikaf dalam bahasa adalah berdiam diri atau menahan diri pada suatu tempat, tanpa memisahkan diri.

5. Memperbanyak sedekah

6. Melaksanakan ibadah umrah: salah satu ibadah yang sangat dianjurkan di bulan Ramadhan adalah melaksanakan ibadah umrah dan Rasulullah r menjelaskan bahwa nilai pahalanya sama dengan melaksanakan ibadah haji. (Jika berkemampuan dan ada rezeki)


Semoga Ramadhan ini bukan yang terakhir untuk kita dan semoga kita mendapat sebaik mungkin memanfaatkan Ramadhan kali ini.
InsyaAllah...



Blurbings By,



BannerFans.com

4 comments:

rasp said...

ayu, akak pun mohon maaf ya andai ada tersalah bahasa, tersinggung perasaan....
and thx for sharing the info...
rasa tak sabar nak menyambut ramadhan....

sW33tdARLiNG said...

gambar tu mmg amik purposely tuk entry ni ker...? hehehehe salam al-mubarak ayu!

eLLy said...

ayu, akak eLLy pun mohon maaf ya andai ada tersalah bahasa, tersinggung perasaan....and thx for sharing the info...rasa tak sabar nak menyambut ramadhan....

#copy paste#

dquote Fatan said...

ramadhan mubarak Marhaban Ya Ramadhan.. Selamat datang bulan penuh rahmat & ampunan. selamat menunaikan ibadah puasa Ramadhan 1432 H. semoga dibulan yang penuh berkah dan ampunan ini kita diberikan kekuatan untuk berjuang dijalan-Nya