Saturday, February 7, 2009

Kapal Tsunami Lampulo


Disini, ceritanya lebih live. Kerana, the survivor sendiri yang menceritakan apa yang terjadi pada tanggal 26 Disember 2004,tersebut.

Menurut Pak Mujibburizal, pada terjadinya tsunami tu, dia,keluarganya dan 12 lagi keluarga tetangganya, seramai 59 orang kesemuanya lari ke atas bumbung rumah pada ombak yang pertama.

Tak lama selepas itu, dari jauh kelihatan sebuah kapal yang disangka kapal penyelamat untuk mereka. Rupa2nya,itu ialah kapal kosong yang ditolak ombak tsunami ke kawasan kampung mereka. Kapal tersebut, kemudiannya tersangkut di atas bumbung rumah yang lebih tinggi dan mereka semua terus naik ke atas kapal tersebut.

Kemudian,mereka tanpa henti bertahlil dan setiap kali ombak menghempas,mereka azan.

Mereka nampak sendiri bagaimana air yang datang terbelah mengelak kapal dengan keberkatan azan! Subhanallah!

Kemudian, ada mayat2 yang hanyut sempat mereka capai dan tahlilkan.

Dan alhamdulillah,setelah 7 jam di dalam kapal dan setelah 10 kali ditolak ombak,mereka selamat...

6 comments:

Anonymous said...

tunggu punya tunggu, baru keluar gambar aunt1! phew. alhamdulillah, she looks fine and a "ok". i trust you have some of the "interviews" or live input from pk mujibburizal on mp3, boleh upload kan? cant wait to see pics later. Mbak, kalo bisa diusulin, nanti pulangnya, di bikin storyboard sama presentasi buat keponakan kita, yang masih muda dan nggak ngerti nikmat anugerahi Ilahi. Harus di share dong! Mudah-mudahan terbuka kesedaran dan pintu hati mereka semoga lebih bertaqwa. Amin. Salam kangen buat semua di Banda Acheh. Salam kami juga buat semua semua keluarga mangsa Tsunami di sana. Salam.

rasp said...

Subhanallah...tak dpt dibayangkan suasana ketika tu kan...

zamdotcom said...

ermm besar tak kapal tu?
ke ada kapal lain lg yg tersangkut atas darat?


p/s: pernah dgr cerita pasal kapal tu ^^

eLLy said...

Subhanallah!

Amazing !!

Unknown said...

kisah ni jadi sejarah betul..

mcmana la dorang punya perasaan mcm tu. mesti sedih, takut..

ish.. Subhanallah

dakgilachoc said...

Subhanallah...Maha Suci Allah....bilala umat manusia nak insaf...klu lalui sendiri pengalaman tu mesti saat2 tu jugak insaf kan :(